اینترنت یک شبگه گسترده جهانی است که با کاربردهایی که نه قابل شمارش است و نه محدود به زمان ،مکان یا افرادی خاص . این روزها اینترنت یک سرویس همگانیست برایا استفاده همه و در این دنیای بدون مرز www عبارت آشنایی است که همه کاربران با آن سرو کار دارند .
www یا world wide web پنجره ای است که کاربر را به نقاط دور و نزدیک جهان می برد و امکان دسترسی به میلیون ها سرویس و خدمات اینترنتی را برایش فراهم می کند.
در ابتدای پیدایش وب سایت ها در ایران فقط سازمانهای دولتی و شرکت های بزرک وب سایت داشتند . اما با گذشت زما و آشنایی همه اقشار جامعه با سایت های اینترنتی ، تنوع وب سایت ها هر روز بیشتر و بیشتر شد. حال دیگران از اداره های دولتی و دانشگاه ها همه وب سایت دارند . اگر نگاهی به اطرافیان بیاندازید می بینید که به دنبال هر نامی یک نشانی اینترنتی هم وجود دارد .
چرا می خواهید وب سایت داشته باشید ؟
اگر چه وب سایت ها استفاده عمومی دارند اما بی شک طراحی و ساخت آنها کار هر کسی نیست . گام نخست برای داشتن وب سایت مراجعه شرکت های تولید کنند آن است اما بهتر است پیش از سفارش بدانید چه انتظاراتی از وب سایتتان دارید . وب سایت می تواند یک بروشور الکترونیک باشد و همان کارکردی را داشته باشد که بروشورهای کاغذی دارند . اگر شما سازمانی هستید که خدماتی را ارایه می دهید و یا کالایی را تولید می کنید می توانید وب سایتی داشته باشید که مثل یک بروشور کاغذی اطلاعات مربوط به کالا و خدمات شما را در اختیار بازدید کننده قرار دهد . چنین وب سایتی شامل یک سری اطلاعات عمومی است و قرار نیست اطلاعاتش با سرعت زیادی به روز شود . در مقابل بروشورهای الکترونیکی وب سایت های اطلاعاتی هستند که اخبار و اطلاعات کاملتری را در اختیار بازدید کننده ها قرار می دهند مثلا در بخش محصولات در بخش هایی مانند قیمت به مراجعه کننده ارایه می شود و یا بخش هایی مانند خدمات پس از فروش و سفارش اینترنتی روی سایت وجود دارد . چنین وب سایت هایی از شکل بروشوری دور می شوند و طبیعی است که باید به صورت منظم و با سرعت بیشتری به روز شوند.
به روز رسانی بستگی به قرار داد بین تولید کنند وب سایت و سفارش دهنده دارد یعنی ممکن است توسط شرکت تولید کننده انجام شود و یا صاحب وب سایت اگر دانش لازم را داشته باشد خودش این کار را انجام دهد.
نکته مهم دیگری که باید پیش از سفارش وب سایت در نظر بگیرید . شناخت مخاطب است یعنی بدانید مخاطبان سایت شما چه کسانی هستند . یکی از تولید کنند گان قدیمی وب سایت در ایران می گوید : بسیاری از سفارش دهنده ها در پاسخ به این پرسش که مخاطب شما گیست ؟ می گوید همه در حالی که هرچه مخاطب مشخص تر باشد کار بهتری انجام می شود.
انواع وب سایت
دسته بندی گوناگونی برای وب سایت ها وجود دارد اما در سطح کلان به دو دسته ایستا ( استاتیک ) و پویا (دینامیک )تقسیم می شود .وب سایت های ایستا یک سری صفحه های دارای متن و تصویر هستند که فقط نمایش دارند و پردازش اطلاعات در آنها انجام می شود . به روز رسانی این وب سایت ها سخت تر است و با این فرض ساخته می شوند که برای مدت زیادی نیاز به تغییر نداشته باشند .
وب سایت های دینامیک در مقایسه با انواع استاتیک پیچیده ترند و امکانات و بخش های متنوع تری دارند . در این وب سایت ها تبادل اطلاعات با مخاطب انجام می شود و امکان جستجو وجود دارد . وب سایت های پویا طوری ساخته می شوند که به راحتی امکان به روز شدن داشته باشند . البته بیشتر سایت های استاتیک با دینامیک کامل نیستند و بسته به نیاز سفارش دهنده هم بخش های ایستا دارن و هم بخش های پویا .
تکنولوژی تولید وب سایت
امروزه نرم افزار های آماده ای به نام CMS در بازار وجود دارد که قالب آماده ای برای تهیه وب سایت هستند . این نرم افزار نقشه از پیش تعریف شده ای هستند با یک سری صفحه های مشخص . تولید وب با کمک CMS ساده تر است و هزینه کمتری هم دارد . وب سایت هایی که به این روش شاخته می شوند می توانند امکانات گسترده ای داشته باشند . اما این امکانات ثابت است و اگر انتظارات شما را بر اورده نسازد قابل تغییر نیست . در مقابل وب سایت های سفارشی اگر چه نگران تر هستند اما این امکان را دارند که مطابق نیاز شما طراحی شوند .
موضوع دیگری در طراحی وب سایت برنامه نویسی آن است . در کشور ما دو انتخاب وجود دارد . یکی اینکه با تکنولوژی Microsoft نوشته شود و دیگری با استفاده از تکنولوژی های UNIX based . در بین تولید کننده ای ایرانی Microsoft متداول تر است . چون شناخته شده تر است و راحت تر می شود تیمی را پیدا کرد که بتوانند با آن کار کنند. البته برای مخاطب فرقی ندارد که چه زبان برنامه نویسی پشت وب سایت باشد و تفاوتی را در استفاده احساس نمی کند . اما برنامه نویس با دو دنیای متفاوت با زبان های متفاوت رو به رو است . طراحانی که از UNIX استفاده می کنند معتقدند امنیت بهتری دارد اما با توجه به اینکه نیروی متخصص آن کمتر است . رفع مشکل های احتمالی و یا توسعه آن برای صاحب سایت هزینه بیشتری دارد .
مراحل تولید وب سایت
گام نخست در تولید یک وب سایت طراحی پوسته گرافیکی آن است . سازنده وب سایت ابتدا با توجه به نوع وب سایت کاربرد آن و انتظار سفارش دهنده قالب گرافیگی را آماده می کند . پس از آینکه شکل ظاهری کار مورد تایید مشتری قرار گرفت مراحل بعدی آغاز می شود . در این مرحله اطلاعات و داده هایی که قرار است در وب سایت ارایه شود ؛ طبقه بندی شده و به ترتیب صفحه های ایستا و پویا تولید می شود . آنچه به دست می آید نسخه آزمایشی است که با نظر سفارش دهنده ایرادهای آن برطرف می شود و پس از تکمیل به نسخه نهایی تبدیل می شود .
باید فرهنگ سازی شود
بسیاری از کسانی که می خواهند وب سایت داشته باشند حتی خودشان هم نمی دانند که هدفشان از داشتن وب سایت چیست . نمی دانند چه اطلاعاتی را می خواهند به کمک وب سایت در اختیار مردم قرار دهند . بعضی از صاحبان صنایع حتی یک بروشور کاغذی هم از خدمات و محصولاتشان ندارند . اما در تب گرایش به اینترنت وب سایت می سازند . چنین وب سایت هایی هیچ کمکی به مشتری نمی کنند و فقط صفحه هایی هستند برای دیدن .
یک کارشناس معتقد است وب سایت بیلبورد تبلیغاتی نیست که در بزرگراهی نصب شده و رها شود و نباید با آن مثل پروژه ای برخورد کرد که پس از پایان مراحل طراحی و تولید و قرار گرفتنش روی اینترنت دیگر کاری به آن نداریم . وب سایت داری باید همراه با فکر و برنامه باشد . هر وب سایتی باید بتواند هدفی را دنبال کند.
اگر قرار است یک فروشگاه وب سایت داشته باشیدخوب است خدماتی بیش از معرفی فروشگاه در اختیار مردم قرار دهند . مثلا مشتری بتواند بدون مراجعه به فروشگاه کالای مورد نیازش را سفارش دهد و یا از قیمت اجناس مختلف با خبر شود. برای مثال اگر شما از یک سایت فروش کتاب کتابی بخرید آنها هر کتاب تازه ای را که مرتبط با موضوع سفارش اول شما باشد به وسیله ایمیل به شما معرفی می کند . این روزها بعضی از بانکها سعی می کنند به کمک ایمیل با مشتری هایشان ارتباط برقرار کنند . اما این ارتباط فراتر از تبریک عید نیست . چه خوب بود اگر در این ایمیل ها خدمات جدید شان را به مشتری ها معرفی می کردند